Plan daltoński w Academy International Wilanów

Zgodnie z zasadami i założeniami planu daltońskiego, sposób nauczania nie jest zamknięty w sztywnych ryzach, ale przede wszystkim stawia na samodzielność i motywuje dziecko do działania. Jednym z kluczowych elementów tej metody nauczania, jest wizualizacja zadań. Pomaga ona dziecku zachować w pamięci pewne schematy i zrozumieć ich sens. Wizualizowane są obowiązki, zadania, sposób współpracy w grupie, program dnia itd.

Dowiedz się jak plan daltoński realizowany jest w poszczególnych dwujęzycznych żłobkach i przedszkolach Academy International. W myśl zasady, że powtarzane czynności wchodzą w nawyk i stają się naturalnymi elementami codzienności, w AI naukę samodzielności u dzieci rozpoczynamy już od grup żłobkowych.

Plan daltoński w placówce w warszawskim Wilanowie realizują nauczyciele oraz Pani Dyrektor Katarzyna Krawczak. Ich praca widoczna jest na pierwszy rzut oka, choćby podczas spotkań dzieci ze swoimi rówieśnikami z innych warszawskich placówek. Dzieci uczęszczające do AI są dużo bardziej otwarte, towarzyskie oraz wychodzące z wieloma ciekawymi inicjatywami. Przy okazji np. wspólnych wyjść do teatru, można zaobserwować, że podopieczni placówki w Wilanowie są lepiej zorganizowani, ubierają się samodzielnie czy wzajemnie sobie pomagają.

Sama Pani Dyrektor o efektach pracy z dziećmi oraz realizacji planu daltońskiego w prowadzonej przez siebie placówce, mówi:

"W ramach programu daltońskiego dzieci uczą się samodzielności, współpracy i odpowiedzialności. Te trzy hasła oznaczają, że dzieci m.in uczą same się ubierać i rozbierać, sprzątać salę po posiłku i po zabawie, nakrywać do stołu - jeśli nie potrafią sobie poradzić mogą poprosić kolegę lub koleżankę z grupy o pomoc. Dopiero na samym końcu dzieci proszą o pomoc nauczyciela, który według założeń daltońskich jest obserwatorem, który podejmuje działania wtedy, kiedy jest naprawdę potrzebny.

Dzieci współpracują z inną osobą w grupie każdego tygodnia, a proces wyboru jest rotacyjny, co oznacza, że każde dziecko ma okazję współpracować z każdym dzieckiem w ciągu roku.

Cotygodniowo, powierzane są dzieciom obowiązki (np. wybieramy prawą rękę nauczyciela, osobę odpowiedzialną za sprzątanie, porządek w zabawkach oraz porządek w łazience. Są to nie tylko obowiązki, ale także zadania daltońskie co tydzień zadawane na początku tygodnia -np. łamigłówki, labirynty, kolorowanki, pisanie literek etc. - kształtuje to w dzieciach poczucie odpowiedzialności a także uczy planowania. Pod koniec tygodnia następuje refleksja - zastanowienie się nad zrobionymi/niezrobionymi zadaniami."

tablica dziecko przedszkole