DWUJĘZYCZNA SZKOŁA PODSTAWOWA

Postępy w języku angielskim

Zakładany poziom zaawansowania znajomości języka angielskiego ucznia w klasie dwujęzycznej, zgodnie z modelem realizowanym przez naszą szkołę:

Zakłada się, że po roku nauki w klasie dwujęzycznej, uczeń:

  • rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego
  • potrafi przedstawiać siebie i innych oraz formułować pytania z zakresu życia
  • prywatnego, dotyczącego na przykład miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada
  • potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno,
  • zrozumiale i jest chętny do pomocy

Po dwóch latach nauki w klasie dwujęzycznej, uczeń:

  • rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym
  • (na przykład podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny,
  • zakupów, otoczenia, pracy)
  • potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych,
  • wymagających prostej, bezpośredniej wymiany informacji na tematy znane i typowe
  • potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać
  • kwestie związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego

Po trzech latach nauki w klasie dwujęzycznej, uczeń:

  • rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych
  • wypowiedziach, które dotyczą znanych mu spraw i zdarzeń typowych dla szkoły,
  • pracy, czasu wolnego itp.
  • potrafi radzić sobie z większością sytuacji komunikacyjnych, które mogą zdarzyć się
  • podczas podróży w rejonie, gdzie mówi się danym językiem
  • potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi na tematy, które są mu znane, lub które
  • go interesują
  • potrafi opisywać doświadczenia, wydarzenia, marzenia, nadzieje i aspiracje, krótko
  • uzasadniając lub wyjaśniając swoje opinie i plany

Po czterech latach nauki w klasie dwujęzycznej, uczeń:

  • rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na
  • tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu przedmiotów nauczanych w języku angielskim
  • potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną
  • rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym
  • napięcia u którejkolwiek ze stron
  • potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie
  • tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań

Po czterech latach nauki w klasie dwujęzycznej następuje modyfikacja programu
nauczania – w języku angielskim nauczane są co najmniej trzy przedmioty, do wyboru spośród: matematyki, biologii, chemii, historii powszechnej (z wyłączeniem historii Polski), geografii (z wyłączeniem geografii Polski), historii i kultury krajów anglojęzycznych oraz podstawy wiedzy o społeczeństwie krajów anglojęzycznych.
W piątym roku nauczania w klasie dwujęzycznej zwiększony zostaje również wymiar konwersacji z native-speakerem, do dwóch godzin w tygodniu.
Celem piątego roku nauczania w klasie dwujęzycznej jest przygotowanie dzieci do
egzaminu językowego KET for Schools.

Szósty rok nauczania w klasie dwujęzycznej poświęcony jest samodzielnej realizacji przez
uczniów projektów o tematyce międzykulturowej, poprzez kontakt z uczniami ze szkół z
całego świata, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych. Kontynuowany jest program nauczania trzech przedmiotów w języku angielskim.
Siódmy rok nauczania w klasie dwujęzycznej poświęcony jest realizacji dwóch celów: przygotowaniu do zmienionego ogólnopolskiego testu szóstoklasisty, który obejmować będzie również treści z zakresu języka angielskiego oraz przygotowaniu do egzaminu do klasy dwujęzycznej do Gimnazjum Zespołu Szkół Niepublicznych „Karolkowa 49”, który to składać się będzie z trzech części:

  • sprawdzian poziomu znajomości języka angielskiego, w podziale na pięć podstawowych kompetencji językowych (Listening, Reading, Speaking, Writing, Use of English)
  • sprawdzian wiedzy z zakresu historii i kultury krajów anglojęzycznych (przeprowadzany w języku angielskim)
  • test psychologiczny badający predyspozycje dziecka do przyswajania języków obcych.